Isnin, 24 Mac 2014

mesin jahit tepi mane yang dicadang kan


isnin-24/3/2014
hari nie aku datang awal keje..so boleh la tulis blog..hehe...nak citer pasal jumaat lepas (21/3/2014)
aku gie LSN damai perdana...tujuan nak gie survey mesin jahit tepi...sampai sane target nak beli singer 14N555...setelah smpi kat LSN dgn penerangan budak yang keje kat situ aku diperkenal kan dgn 3 mesin jahit tepi portable.....
  1. Juki MO-50E --harga asal RM1300
                                 --harga promotion RM1199
    2.   BROTHER 3034D --harga diberi RM1299
    3.   SINGER 14N655--harga asal RM1345
                                      --harga promotion RM1245 + steam iron
semua mesin di atas ada 2 jarum 4 benang....memandangkan aku nak jahit skali dgn jahit tepi...mmg sesuai la aku beli mesin jahit tepi 2 jarum 4 benang....so tak payah susah2 nak jahit tepi pastu jahit lurus...skali jalan baju dah siap tuk dipakai...
setelah 1/2 jam dok kehulur kehilir dalam LSN mcm besar bebenor jerp kan...tak la besar mane cuma aku survey skali barang2 menjahit yang lain...terutama benang....mahal benang nyer...satu 80sen...klu beli byk pun still 80sen...klu kedai alatan menjahit kat batu 9 tu klu beli satu 80sen...klu beli 10 n keatas die bagi la diskaun 60sen 1 benang....okey la...jenama dolfin jugak...ikan lumba2 tu....
kembali semula pada mesin jahit tepi....dalam fikiran semua org mmg akan beli yang murah kan...pastu function nyer same jerp...buat ape nak membazir beli mahal2 klu function same...sebab ke tiga2 mesin nie boleh jahit tepi halus n kasar....so ape beza mereka..mari aku citer...hehe
beza nyer mesti la pada harga...
klu nak tgk design cantik aku pilih BROTHER...tapi BROTHER 3034D nie ada 1 masalah yang aku tak brape berkenan....masalah nyer....bila nak jahit tepi halus aku kene bukak besi kat bawah jarum mesin...kemungkinan besar..aku akan kehilangan besi tu....so klu hilang kene la beli baru...sale girl tu ada bagitaw harga nyer...aku lupa lor....
pastu juki n singer ada la design biasa2 ajer...
pastu aku nie jenis ape yang aku dah cuba...rase tu la yang paling bagus..hahaha
so singer dah lupa dah...aku nak cuba singer..tapi sale girl tu mcm malas jerp nak kuar kan singer tu...yerla klu kita tak cuba just tengok jerp...susah la nak berkenan kan...
akhir skali....belum beli lagi taw...nie baru survey...so keputusan nyer akan taw minggu nie...hari jumaat sabtu n ahad...mungkin smpi sane aku dah ubah fikiran ker....buat masa skrg pilihan aku adalah juki...walaupun tak popular mcm BROTHER n SINGER....kita tunggu n lihat jer la yup....
thank you pada sale girl yang layan aku selama 1 jam 1/2....name pun minat menjahit...klu boleh nak survey n cuba sume mesin jahit kat kedai tu...hahahaha...
maaf gambo takde kali nie...sebab time tu batteri fon aku kong
2/4/2014
kali nie aku nak update pasal mesin jahit yang finally aku pilih....adalah......J.U.K.I
lagi sekali aku pegi LSN tuk memilih terakhir kalinyer sebelum membeli mesin jahit tepi....aku pilih punye pilih..belek punye belek...siap laki aku pun terlibat dalam memilih antara 3 mesin...sib baik 3 mesin...klu 30 mesin mau sebulan aku kat kedai tu...setelah sejam lebeh....pilihan aku still juki...nak taw sebab nyer..sebab juki mesin yang friendly bagi aku...pastu setup die tak byk pun... contoh klu kita nak jahit tepi kasar...kita just tukar butang ke N....pastu nak jahit tepi halus just tukar butang ke R
klu brother plak...same jugak butang N dan R....tetapi...jeng..jeng..jeng...kita kene cabut besi kat bawah jarum tu...supaya jahitan nyer akan jadi halus...klu kita tak cabut besi tu...jahitan nyer still kasar walaupun kita dah tukar butang ke R....ada paham....so disebabkan itu la aku tak pilih brother...sebab kan besi tu sajer...klu besi tu ilang...dah aku tak leh jahit tepi kasar...
klu singer plak...die nyer setup kat tepi2 mesin tu...so aku tak brepa nk nampak sgt...kene senget kan pale tuk setup jahit tepi halus n kasar...tu jer...singer tak perlu kuarkan besi...
so walau pun juki antara mesin yang paling kecik...aku tetap pilih die...hehehe

*update kekurangan semasa menggunakan mesin jahit 2 jarum 4 benang...(16/6/2014 isnin)

okey...sume mesin ada kekurangan n kelebihan kan....so nak citer cikit kekurangan pasal mesin jahit tepi 2 jarum 4 benang...if...kita jahit terus sambung....lebih2 lagi baju baby....kan leceh if nak jahit tepi berlapis2 kan...

klu kita guna kain jenis lycra or baldu...sambungan die akan lebih kuat....
klu kita guna kain cotton or wasable...kita kene mati kan jahitan ujung2 kain tu....
maksudnyer....ujung2 lengan or ujung2 leher...sebab bila kita tak matikan benang tu...kita akan hadapi masalah benang tertetas....so nak matikan benang tu kene la guna mesin jahit lurus....

itu sahaja update tuk kekurangan mesin jahit tepi 2 jarum 4 benang..

if aku dah update pasal kekurangan nie...so korang2 di luar sana sebelum nak membeli dah taw dah ape kelebihan n kekurangan sesuatu barang...klu dah taw pasal nie...kira korg takkan trase diri korg tertipu...hehehe....sekurang2 nyer kita cari penyelesaian nyer....
klu nak tgk contoh2 baju yang aku buat guna mesin jahit tepi juki...boleh la berkunjung ke  bermula-kisah-menjahit-baju dan aliya-n-dress dan empire dress




 

64 ulasan:

  1. Salam kenal..timekasih byk2 bg info n tips berguna ni..sy pun tgh cr mesin jahit tepi..ssh sgt nk cari review yg ikhlas mcm ni hehe..tq again!..slmt menjahit!

    BalasPadam
  2. salam kenalan....ehm..nampak nyer minat kita same....saya keluarkan post nie pun sebab saya dah try cari blog2 org pasal mesin jahit tepi..tapi tak de pun yang detail....so bila saya dah paham ape maksud 2 jarum 4 benang....saya akan terangkan kat sume org...yang tak rugi memilih mesin jahit 2 jarum 4 benang....selamat membeli dan menjahit yup...

    BalasPadam
  3. As Salam, nak tanye mesin jahit juki ni boleh tak nak jahit tepi tudung jenis kain macam chiffon tu.. Saya memang nak beli mesin jahit tepi, tapi x tau nak beli yg mane 1..

    BalasPadam
  4. salam...mesin jahit juki nie boleh jahit mcm2 jenis kain pun...chiffon pun boleh...cuma CINTA HATI perlu taw setup mesin nie....lagi lembut kain nyer lagi tinggi no nyer....klu mcm aida kan..jahit tepi tuk kain cotton pakai no 4,4,4....klu kain lembut sikit 4,6,6....lagi lembut 4,8,8

    so setup n try....bila dah rase puas hati dgn jahitan baru la start menjahit...
    selamat membeli....

    BalasPadam
  5. assalam...hai...puas dh sy survey mesin jahit tepi...tp krn entry ni la sy pilih mesin juki ni...tq ye....tp mslhnya x pandai nak guna...hehe..mcmn setting nk jahit tepi halus utk kain chiffon atau yg lembut2...utk buat shawl...benang asyik x lekat dan bazir byk kain..

    BalasPadam
  6. aida klu kain lembut nie slalu setting 4,7,7 or 4,6,6....pastu jgn lupa lak nak tukar kan butang N ke R...butang R adalah nak jahit tepi halus....klu setting dah cantik 4,7,7 pun...tapi butang R tak ditukar jahitan nyer takkan halus...pastu ada lagi satu tombol belah tepi kanan....kalau N sila la tukar ke no 1...1 tu adalah no yang boleh buat jahitan tu jadi rapat2...

    selamat mencuba....

    BalasPadam
  7. lagi satu...jgn lupa lak pakai jarum yang halus taw..klu nak jahit kain lembut2 nie..klu jarum yang besar tu tuk kain yang tebal....contoh mcm kain langsir or jean...
    (sori klu ayat tak mcm ayat tukang jahit sgt...almaklumla tak de kelas formal tuk menjahit...hehehe)

    selamat mencuba...

    BalasPadam
  8. oo...ok tq2..jarum dia tu blh pakai sama yg mcm mesin biasa eh...kalau tombol yg bwh tu utk pisau tu aida set brp..kalau ikut buku tu 3-5 tp sy guna N br x tanggal benangnya..byk lg sy nak tanya sbnrnya ni...maklumla br nak try2 mnjahit ni...

    BalasPadam
  9. time beli aritu mesti tak dpt nak try kan..sebab tu la balik umah dah pening nak setting....mcm aida dulu..sebelum beli mmg try mesin tu dulu...klu boleh sume mesin aida try....try la smpi dpt ape yang kita nak...so tak la rase rugi bila dpt try sume jenama.....biorkan ajer org kedai nak kate ape kan...yang penting kita customer n puas hati dgn barang yang bakal kita beli.....

    pasal jarum tu kan....aida tak cuba lagi jarum tuk mesin jahit biasa tu...almaklumla...baru beli mesin...belum abis guna lagi jarum yang dorg bagi tu....hehehe....

    yang tombol norme ckp kan tu adalah tombol belah kiri belakang kan????yang tu mmg dok kat N jerp...aida tak penah tukar...org kedai tu pun ckp biarkan ajer kat N...

    norme klu nak tanye lagi mcm2 boleh ajer...kat sini boleh or kat email ofis aida pun boleh Nazherah.Nazlan@WorleyParsons.com

    BalasPadam
  10. Assalam ..sy tgh dilema nk beli mesin jahit tepi skrg ni..skali kwn rekomen suh baca blog ni...mmg byk membantu..tq!!
    cuma nk tnya pasal matikn jahitan..xblh ke kalo kita patah blk jahit 2 kali mcm guna mesin jahit biasa?

    BalasPadam
  11. salam kenal....time kacih kerana sudi membaca..hehehe...

    ehm...pasal yang patah2 balik tuk matikan jahitan tu kan....saya dah cuba....tapi tak menjadi...mesin tu terus jerp...taknak patah2 balik pun....

    so buat masa skrg nie jalan penyelesaian yang saya cadangkan...kenela guna mesin jahit biasa jugak...untuk matikan jahitan tu....contohla klu tak de mesin jahit biasa plak kan..boleh jerp jahit mati guna tangan...lagi senang...tak payah setting2 mesin lain semata2 nak matikan jahitan...

    tapi skrg saya masih lagi mencari jalan penyelesaian ape yang boleh saya buat....klu dah dpt nanti...saya akan kongsikan bersama....jgn risau....sharing is caring...

    BalasPadam
  12. Salam akak mcmnane nk matikn jhitan gune mesin jhit lurus biase plak?bru brkira2 nk plih juki or singer ni..

    BalasPadam
  13. sume mesin jahit lurus ada matikan jahitan...so boleh ler tekan butang tuk back kan jahitan...

    BalasPadam
  14. SALAM...SAYA ADA NAK LETGO MESIN JAHIT TEPI SINGER 14N555, BARU SEBULAN GUNA.
    BOLEH WHATSSAP SY 0169760077 UTK DETAIL, NAK LETGO MURAH2 JE..
    THANKS TUMPANG IKLAN KAT SINI :)

    BalasPadam
  15. salam sume....sesiapa yang berminat dgn mesin jahit tepi singa yang diiklankan boleh la calling2 no di atas yup....aku pun dah tgk2 mesin jahit singa nie...yerla antara yang disurvey jugak la....function nyer same jerp mcm juki....die tak perlu nak cabut2 besi tu....sebab ape aku tak pilih singa time tu....adalah sebab aku mmg dah terpikat dgn JUKI.....hehehehe.....so kelebihan n kekurangan nyer same jerp dgn JUKI...so boleh la try tanye harga murah2 kat owner...hehehe

    BalasPadam
  16. Salam..saya baru nak belajar menjahit..mesin juki ni boleh buat jahit biasa dan jahit tepi sekali ya? kena beli mesin jahit biasa juga ke?

    BalasPadam
  17. mesin jahit juki nie boleh jahit tuk baju2 t-shirt n lycra die lekat...klu nak apply kan jahit tepi n lurus skali gus....tetapi....kain2 baju kurung sume tu tak lekat...cuma tak lekat nyer tang ujung2 or permulaan jahitan....so..klu tak nak beli mesin jahit lurus...nor m kene la jahit mati kat ujung2 or permulaan kain tu....so tak la tertetas bila dipakai nanti....itu untuk permulaan boleh la...klu dah byk2 nanti menjahit kan...mesti nor m akan beli jugak mesin jahit lurus....tapi kemudian pun tak la....sebab kan...dalam pale kita mesti pikir..klu aku beli kang...sempat ke nak jahit nyer...rajin ke nak jahit nyer...alih2 dok kat kotak jerp tak guna2..hehe...tapi takpe...klu nak naikkan semangat menjahit...kita boleh la cari cara2 menjahit kat youtube...time tu...mcm ada kuasa semangat tuk menjahit....n slamat menjahit...hehe....

    BalasPadam
  18. Salam aida.. Sgt berguna info ni 👍 sy mmg tgh cari info ttg mesin overlock dan mmg bercdg nk beli di LSN. Hri da pegi survey dan sy pun berkenan dgn juki. Huhu. So far guna da berapa bulan ni ok x mesin? Kemas x jahit tepi halus utk tudung?

    BalasPadam
  19. klu tak silap aida la...dah nak dekat setahun guna...setting nyer dari jahit tepi halus n jahit tepi kasar mudah n cepat.....tuk jahit tepi tudung bagi aida kemas...klu lagi nak nampak lagi bulat tuk jahit tepi tudung...syahirah boleh la double kan benang tu....so jahitan die lagi kemas n solid...hehehe

    BalasPadam
  20. Salam aida. Aida sambung baju bby guna mesin jahit tepi ni je ke? Mcm mn aida jahit tepi untuk lekuk lengan bj dewasa? Saya selalu fail. Ada yg kene, ada yg tak kene.

    BalasPadam
  21. aida klu sambung terus baju baby or baju aida kan...aida pakai 2 jarum 4 benang...TETAPI....kain t-shirt or kain lycra or kain velvet sahaja yang jahitan nyer kuat klu jahit tepi skali dgn jahit cantum....selain dari tu...kain baju kurung biasa..mmg akan tertetas....

    okey untuk soalan jahit tepi lekuk kat lengan tu....kene slalu berlatih n berlatih smpi pandai...sebab aida pun awal2 menjahit dulu mcm norini jugak...kadang2 menjadi kadang2 fail....hehehe....practice make perfect...yang penting...time menjahit tu kan...kain tu kene lurus jerp time jahit...jangan senget ikut bentuk lengan plak taw....hehehe....

    BalasPadam
  22. Assalam aida.
    Saya baru beli mesin juki online dgn LSN setelah baca n3 awak ni. Dulu pilihan saya brother..
    Banyak soalan nk tanya. Tak ramai yg guna juki portable jd kurang informasi.
    Soalan saya:
    -kena guna 1 jarum 3 benang je ke utk jahit tepi tudung?
    -benang jenis apa yg sesuai? Saya pernah dgr org kata polyster tak sesuai utk juki. Oleh kerana saya beli benang polyster dan spun polyster, saya x try jahit lg. Simpan semula mesin dlm kotak.
    Nanti tlg emal phone no pada saya.boleh saya tanya dlm whatsapp kalau ada masalah tentang juki.
    arm_iza82@yahoo.com
    Terima kasih.

    BalasPadam
  23. sudan dpt jwpn setelah berbulan3 survey..brother or juki..dlm lazada brother 949..kalau ada offer lg 800 lebih..dok ushar tu la...pas bacs entry ni baru lah cnfident nak ambik juki....yes tq tq tq

    BalasPadam
  24. good job dezzary_latiff.....selamat menjahit yer....jgn simpan mesin tuk takung habuk taw...hehe...just mengingatkan sy jugak nie.....

    okey kita jawab tuk iza plak...
    iza...saya jawab kat sinie jugak la soalan iza tu...sambil2 tu boleh kongsi dgn kawan2 yang lain...
    soalan pertama
    soalan -kena guna 1 jarum 3 benang je ke utk jahit tepi tudung?
    jawapan - boleh jerp guna 1 jarum 3 benang...tapi kan....tuk jahit tepi tudung yang betul2 rapat n cantik....kita akan guna
    1 jarum 4 benang...klu nak taw hasil nyer..boleh la try kedua2 cara nie...tapi kan...klu kita org
    berniaga...selalunyer dorg akan guna benda yang paling mengurangkan kos dorg...so...boleh la jual yang
    murah2...selalu kita sebagai pembeli tgk harga dulu baru tgk kualiti..hehehe...ada jugak yang tgk kualiti
    jugak...tapi jarang kan....so...untuk saya...saya ikut mane senang...klu nak buat raya saya pakai la 4
    benang...klu just nak gie keje jerp..sy buat la 3 benang....slamat mencuba....

    soalan -benang jenis apa yg sesuai?
    jawapan - pasal benang jenis ape nie kan...sy kurang mahir...sebab...sy pakai jerp benang ape2 yang terjual kat kedai tu...sebab sy just jahit baju sendiri....mungkin klu jahit baju org ada jenis2 benang kot...tapi slalu sy jumpa tukang jahit...diorg guna benang same jerp mcm saya beli...yang rm0.80 satu(bergantung pada kedai mane yang korg beli la...) org kate jenama dolfin yang terbaik buat masa skrg....
    lagi satu..klu nak gune benang lain tu mungkin kawan iza ckp klu nak jahit tepi seluar jean kot....sebab klu nak jahit seluar jean kena guna benang lain...ape name tah benang tu...aida pun tak pasti...so boleh la refer kat kedai jahitan tuk lagi pasti...

    pesanan aida...kita kene mencuba....walau gagal mcmane pun....selagi tak mencuba mcmane kita nak taw kita akan berjaya....walaupun berjaya menjahit baju sendiri pun dah kira bagus...sebab...ada org tak pandai menjahit langsung...so...jom beramai2 menjahit baju sendiri...hehehe....

    BalasPadam
  25. Aida... apa maksud 1 jarum 4 benang? Jarum lagi satu dah dibukakan...so benang dia nak letak kat mana

    BalasPadam
  26. Aida... apa maksud 1 jarum 4 benang? Jarum lagi satu dah dibukakan...so benang dia nak letak kat mana

    BalasPadam
  27. klu kita pakai 2 jarum 4 benang slalu nyer jahit baju sambung terus....
    klu kita pakai 1 jarum 4 benang slalunyer nak jahit halus tepi tudung.....motif pakai 4 benang tuk rapatkan lagi jahitan...nampak bulat2 gitu....hehe....okey...benang yang ke-4 tu...aida slalu join kan die dgn benang yang kita masukkan kat no 3(if kira dari kiri..) if kira dari kanan...benang tu no 2..so kat situ la benang tu duduk...
    jgn lupa setting nyer plak...if nak jahit tepi tudung N tukarkan jadi R...pastu setting tombok belah kanan tu no 1 baru la halus jahitan nyer n rapat2....setting no kat atas tu...kene ikut pada kain...

    selamat mencuba kawan2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sis...sy email yer..sy nak tanya pasal mesin ni

      Padam
  28. boleh ajer....semua dialu2kan bertanya...selagi sy boleh jawab...

    BalasPadam
  29. Terima kasih sbb jujur kongsi ilmu kat sini. Nak tanya service mesin ni mcm mana. Buat kat mana. Berapa kali setahun. Pernah rosak teruk tak. Tq.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe...thank sis...service mesin nie tak susah dik...suami akak buat sendiri....pakai penyembur ape tah....mcm org gie cuci kreta tu kan...dorg ada penyembur angin...so sembur jerp kat dalam mesin nie..buat masa skrg nie selama 2 tahun pakai tak penah rosak lagi..alhamdulillah...

      Padam
  30. MasyaAllah tabarakallah.. Moga bertambah murah rezeki awak sbb sudi berkongsi ilmu n info detail camni.
    Sy mak bdk bru nk blajar menjahit, Guna mesin. So mmg blur nak pilih mesin yg mcmana.
    Terima kasih byk2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin...sy doakan moga ibu2 diluar sane happy sew tuk anak memasing...sambil2 boleh jimat kos upah...hehehe...esok lusa korg ada rezeki korg leh ambik tempahan...amin...

      Padam
  31. TQVM..aida yer saya ni dok tengah pening nk beli mesin jahit tepi yg bagus, bila dpt info dr blog awak rasa ringan sket kepala ni..Allah saja yg dpt membalas perkongsian ilmu yg jujur dr saudari ni..moga murah rezeki sekeluarga..amin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin....n thank kerna sudi lawat blog sy yang tak seberapa nie....moga sis pun gunakan sebaik mungkin mesin jahit tepi tu....almaklumla...beli mahal2 kan...xkan nak letak dalam almari kaca...hehehe...gurau je yup...happy sew...

      Padam
  32. Salam pada semua.. Saya org baru dlm bidang jahitan & ingin minta petunjuk dari semua.
    kalau nak potong kain, mana yg lebih mudah serta cepat antara menggunakan Rotary Cutter & Gunting?
    Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sis...slalu nyer sy guna gunting ajer...rotary cutter tu mungkin mungkin mungkin untuk yang nak cut langsir or jean2 yang tebal....mungkin yer....sy tak pasti....

      Padam
    2. terima kasih aida kerana bg info pasal mesin jahit ni..sy pon baru nak bljr menjahit juga ni..ada jgk nak beli mesin jahit tepi tapi tak tau nak pilih yang mana??mesin jhit tepi ni bole sekali kan gan jahit lurus jgk ek..

      Padam
  33. oooo...sy baru je beli mesin brother 3034d, sblm beli tu dh tya org kdi ape beza dgn juki 50e tu..tp org kedai tu kata jahitan dia xbape cntk sgt, tu sy pilih brother..sblm g kedai mmg niat konon nak amik juki jugak..hehe,

    BalasPadam
    Balasan
    1. sis...cantik or tak cantik jahitan tu bergantung pada setting mesin kita sendiri....time org kedai tu ckp..die ada tunjuk demo tak??sy pilih pun sebab sy sendiri yang try mesin jahit juki nie...lagi satu sebab utama sy pilih juki sebab bila nak jahit tepi halus or kasar...juki tak perlu nak tanggalkan besi mcm mesin jahit brother...mmg tak dinafikan...brother design mesin jahit nyer cantik...sy pun minat tgk mesin jahit brother tu...sweet2 gitu...dalam delima tuk memilih antara juki or brother....but pikir2 balik...sy ada anak2 kecik..if dorg main barang2 mesin jahit sy...berkemungkinan akan hilang besi dalam mesin jahit brother tu...dah kene beli lain..dalam ratusan jugak harga besi tu...hope sis xkan ilang la besi dalam mesin jahit brother tu yer....

      Padam
  34. Saya nak cerita sikit hal berkenaan dengan sebuah kedai menjual mesin jahit yang sangat2 populer disekitar KL. Kedai ni memang populer sungguh sehingga bila kita taip perkataan "mesin jahit" pada Google aje pasti nama kedai ni akan timbul dalam senarai pencarian di Google.
    Begini ceritanya:
    1.Sedarkah anda bahawa ada sesetengah senarai harga mesin jahit yang kedai tersebut tawarkan berada pada harga yang bole dikatakan agak mahal? sebagai contoh, kedai tersebut mengatakan bahawa mesin jahit tersebut berharga RM3590. Oleh kerana promosi, ianya dijual pada harga RM2990. Sedangkan saya membeli mesin jahit itu dikedai yang langsung tak populer & tidak terkenal pada harga RM2900 sahaja. Full set original.
    2.Sekali lagi saya call kedai tersebut utk bertanya harga "tapak jahit halus" & seorang kakitangan kedai tersebut yg berbangsa melayu menjawab call saya. Beliau memberitahu bahawa harga tapak yg saya tanya adalah RM420 & jika beli dikedai tersebut, saya akan diberi diskaun pada harga RM360. Sekali lagi saya terperanjat & saya minta penjelasan beliau bagaimana sekeping besi kecil bole dijual pada harga sedemikian rupa. Kemudian saya diberikan no hp seorang teknisen yang bernama S****, no hp 01631****1 utk saya dapatkan penjelasan serta keterangan. Dalam perbualan saya dengan Mr.S, beliau menjelaskan harga RM360 itu adalah termasuk Pemasangan, Setting mesin & harga barang. Saya ulang lagi pertanyaan bahawa saya hanya tanya harga Tapak. Saya tak tanya pon lain2 hal. Kemudian Mr.S cuba menakut-nakutkan saya dengan berkata dia tidak bertanggung jawab sekiranya tapak tersebut tidak boleh digunakan akibat dari kesilapan pemasangan lalu dia kata harga sekeping tapak jahit halus utk mesin jahit saya itu ialah RM120. Sedangkan tapak tersebut saya beli dikedai lain hanya berharga RM90. Tapak ORI tau. Bayangkan lah dah berapa ramai yg telah tertipu kononnya kedai tersebut bagus & berpengalaman berpuluh tahun. Kalau ade sesiapa yg tak percaya, terpulanglah. saya ade bukti resit pembelian mesin JUKI MO-6514s & resit pembelian tapak. Tapi bukan resit dari kedai populer tu sebab saya bukan beli disana kerana kedai tu sembelih leher orang. Hati2 lah rakan supaya tidak terpedaya. harap Admin tak padam posting ni & boleh dijadikan rujukan pada sesiapa yg nak beli mesin jahit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum... Aadin Din
      boleh ke saya nak tanya ni..
      kat mane ye kedai yang tak populer yang awak cerita tu.. nak tahu jugak sbb sy tengah dok cari mesin jahit tepi jugak ni... ;)

      Padam
    2. Aadin..bleh kongsikan kedai mesin tu...sy berniat mmbeli mesin jait tepi..

      Padam
    3. Aadin..bleh kongsikan kedai mesin tu...sy berniat mmbeli mesin jait tepi..

      Padam
    4. Aadin..bleh kongsikan kedai mesin tu...sy berniat mmbeli mesin jait tepi..

      Padam
  35. Hai..boleh tak bg no. Setting utk jahit tepi halus chiffon utk shawl..asyik x jadi je..😁😁😁😁 betul betul halus n bulat bulat sikit... Tq

    BalasPadam
  36. Hi puan... TQ dengan sharing ni... Saya pun sedang survey harga mesin jahit tepi. Sebab tengah cuba2 buat shawl sendiri. Hari tu pergi hantar jahit tepi dekat kedai, agak mengecewakan. baru pakai sekali shawl, dah tertetas habis. Terus rasa macam nak beli mesin sendiri.

    BalasPadam
  37. Assalamualaikum hai aida n semua.
    Sy baru jugak nk berjinak2 dgn dunia jahitan n sedang blur nk beli mesin jahit lurus n tepi..
    Terasa Perkongsian ni betul2 ikhlas.
    Barakhallah
    Moga murah rezeki aida

    BalasPadam
  38. Assalamualaikum hai aida n semua.
    Sy baru jugak nk berjinak2 dgn dunia jahitan n sedang blur nk beli mesin jahit lurus n tepi..
    Terasa Perkongsian ni betul2 ikhlas.
    Barakhallah
    Moga murah rezeki aida

    BalasPadam
  39. Sis,nak tanya utk jahit tepi halus pada kain lycra,tombol bawah mesin yg dipanggil lower knife tu kene adjust x?

    BalasPadam
  40. Assalam..sis saya nak Tanya pendapat sis..saya baru nak belajar menjahit tapi tak tahu mesin jahit yang patut saya beli..n yang mana baik untuk menjahit..please...help me..

    BalasPadam
  41. As salam..sis mesin jahiy tepi juki nie bley jahit yang macam tepi T-shirt tu ke?macam mana nak setup dia yea..please help me...tq

    BalasPadam
  42. Assalamualaikum
    Mekasih sis
    Info yg sgt berguna
    N rajin melayan kami2 ni bertanya
    Sy xder lg mesin jht tp
    Tunggu encik suami bw balik singer 14n555
    Sy bli yg second jer
    Nk bli bru rs mahal sgt plak
    Duit xbyk lg...huhuhu
    Nt sudi2 la dikaco oleh sy...kot2 nk tny mcm2...hihihi

    BalasPadam
  43. Thanks utk perkongsian. Sy pnh dpt info yg sama psl kelebihan juki ni, hajat di hati kalau nk beli yg portable, juki pilihan sy. Tp kalau mesin jahit tepi industri cmna plak ye? Brand mna yg bagus? Apa beza 1@2 jarum ye?

    BalasPadam
  44. byk info dpt kt sini..thx sume..pasni dah taw mesin mana yang nk beli..dlm dilema brother or juki..nmpknye..juki la menjadi pilihan...

    BalasPadam
  45. Assalamualaikum. nak tanya, sape ada pengalaman guna mesin jahit FIMA?
    saya tgh survey nk beli mesin jahit.

    terima kasih.

    BalasPadam
  46. Assalamualaikum. Saya guna mesin jahit tepi singer 14n655. Saya nak jahit tepi kain chiffon. Setting saya letak dr 4/6/6 sampai 4/9/9. Jahit tepi dia tak berapa cantik sbb kadang2 ada ruang in between jahitan dia. Saya guna benang dolphin biasa. Adakah benang dia antara faktor yg bg jahitan dia kurang memuaskan?

    BalasPadam
  47. Assalamualaikum. Saya guna mesin jahit tepi singer 14n655. Saya nak jahit tepi kain chiffon. Setting saya letak dr 4/6/6 sampai 4/9/9. Jahit tepi dia tak berapa cantik sbb kadang2 ada ruang in between jahitan dia. Saya guna benang dolphin biasa. Adakah benang dia antara faktor yg bg jahitan dia kurang memuaskan?

    BalasPadam
  48. tq aida.akak pn nk intai juki gak lah

    BalasPadam
  49. Terima kasih penjelasan dan perkongsian,, amat berguna buat penggemar mesin jahit seperti saya,
    selamat menjahit dan semoga memperoleh kejayaan dalam bidang jahitan

    BalasPadam
  50. tq banyak2.. lps sy bca blog awk trus plih juki je.. hehe

    BalasPadam
  51. Tq perkongsianya... saya pun baru nk cari mesin jahit tepi... mcm berminat jer dgn juki la... hehehehe

    BalasPadam